Klaar voor de piekdrukte? Dit kunt u doen.

Niet alleen kinderhartjes gaan tekeer als de Sint in het land is, ook voor DHL eCommerce zijn het spannende tijden. Elk jaar vervoeren we in november en december meer en meer pakketjes. En ook in 2019 zullen er weer records sneuvelen. Gelukkig weten we hoe we ons én u op deze piekdrukte kunnen voorbereiden. Helpt u mee? Dan houden we samen grip op de feestdagen.

Het tempo schroeven we op

Dit jaar staan we voor een nóg grotere uitdaging: tussen Black Friday en Sinterklaas zit minder dan een week, terwijl we vorig jaar twaalf dagen hadden. Tijd voor een strak plan! Op ons nieuwe sorteercentrum in Zaltbommel kunnen we per dag een half miljoen extra zendingen verwerken. Ook voegen we speciaal voor deze periode een sorteerronde toe om 6.00 uur. Zo kunnen we alle cadeautjes voor dag en dauw sorteren en dezelfde dag nog bezorgen. Tel daar onze (optionele) pick-up op zaterdag met zondagbezorging bij op, en je kunt wel stellen: DHL eCommerce pakt flink uit!

Meer geel op straat

Zodra de pakketten eenmaal zijn verwerkt, moeten ze natuurlijk zo snel mogelijk worden bezorgd. Daarom zetten we tijdens de piekdagen 2.500 extra bezorgers en 1.000 bestelwagens in. Zo kunnen we uw zendingen razendsnel bij uw consumenten en zakelijke klanten aan huis bezorgen óf naar een van de 3.000 DHL ServicePoints brengen. De voordelen van verzenden naar een ophaalpunt? Het is groener en we staan nooit voor een dichte deur. Dubbel winnen dus. Om dit pakkettenverkeer in de gaten te houden, hebben we onze digitale track en trace omgeving ook flink verbeterd en uitgebreid.

Kies voor deze slimme bezorgopties

De meeste drukte verwachten we op dinsdag 3 en woensdag 4 december. We kunnen deze piekdrukte samen tackelen als u pakketten zo vroeg mogelijk bij ons aanbiedt en zorgt dat alles klaarstaat als onze bezorger ze komt ophalen. Laat het ons weten als uw planning verandert: een goede forecast is cruciaal. Wilt u het gedrag van uw klanten sturen? Maak bezorgopties dan (tijdelijk) goedkoper of duurder. Dit werkt heel eenvoudig met de flexibele bezorgopties van DHL eCommerce in de check-out van uw webshop. Zo kunnen ontvangers bij het afrekenen zelf een dag en tijdstip kiezen.

Verder goed om te weten: wij kunnen meer zendingen verwerken als ze naar een DHL ServicePoint worden verstuurd. Wil uw klant toch liever thuisbezorging? Zorg er dan voor dat wij een e-mailadres hebben. We laten dan weten wanneer we langskomen en maken een nieuwe afspraak als het niet uitkomt.

Shoppen: hoe sneller, hoe beter

Om de bezorgmachine soepel te laten draaien, hebben we uw hulp hard nodig. Nog een belangrijke tip: zorg dat uw klanten zo vroeg mogelijk starten met inkopen. Bijvoorbeeld door alvast acties aan te bieden tijdens de Sinterklaasintocht (16 november). En door reminders te sturen in aanloop naar Black Friday en pakjesavond. Gebruik hiervoor de handige toolkit van Thuiswinkel.org, deze kunt u eenvoudig downloaden en aan uw communicatiemiddelen toevoegen. Hoe meer we de zendingen spreiden, hoe kleiner de kans op vertraging.

Zie ginds komt de chatbot

Bij vragen over hun pakket kunnen ontvangers contact opnemen via een extra chatbox, speciaal ingericht voor de feestdagen. De standaardvragen beantwoordt een slimme robot, voor complexere kwesties zetten we medewerkers is. Zo ontlasten we u én onszelf, en houden we meer tijd over voor een snellere bezorging.

Blijf op de hoogte met onze interactieve kaart

Ook naar u toe zorgen we voor heldere communicatie: op een overzichtelijke interactieve kaart kunt u op elk moment de (verwachte) drukte in het hele land aflezen. Hier laten we het aantal zendingen voor de volgende dag en aankomende week zien.

Nog beter betrokken blijven?
Meld u ook aan voor Piekbericht, de dagelijkse update met vooruitzichten voor die week.

Geschreven door

Ewout Blaauw

Director Corporate Communications

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden