Nieuw sorteercentrum in Amsterdam geopend

Vandaag heeft DHL eCommerce op het Atlaspark in Amsterdam Westpoort een nieuw sorteercentrum voor pakketten geopend. Het sorteercentrum neemt de plaats in van de huidige terminal op hetzelfde bedrijventerrein. Met het nieuwe centrum is de capaciteit uitgebreid en zijn de installaties verbeterd, waardoor meer en beter gesorteerd kan worden.

De opening werd verricht door Achim Dünnwald, voorzitter van de management board van DHL eCommerce en Wouter van Benten, CEO van DHL eCommerce Benelux. Met de bouw en inrichting is een investering gemoeid van in totaal ruim 35 miljoen euro. Het gebouw is ontwikkeld door WDP en gebouwd door Aan de Stegge Twello. De sorteerinstallatie is van Vanderlande. Met onder meer 4.700 zonnepanelen voldoet het gebouw aan de BREEAM Excellent-norm voor duurzame gebouwen. Bekijk de video van de bouw van het sorteercentrum.

Onderdeel van een Europees e-commerce netwerk

De investering wordt ingegeven door de enorme groei die DHL eCommerce als de op een na grootste vervoerder in e-commerce doormaakt. Daarnaast is het bedrijf marktleider in het business-to-business segment. De vestiging in Amsterdam is een van de 15 sorteercentra in Nederland, die samen met de 6 centra in België een Beneluxwijd netwerk vormen. Samen met vergelijkbare netwerken in de belangrijkste Europese landen wordt daarmee een verenigd Europees pakketnetwerk gevormd.

Met de groei van het grensoverschrijdende e-commerce-verkeer neemt het belang van een goed functionerend, transparant en betaalbaar Europees pakketnetwerk toe
Achim Dünnwald

Op de vestiging in Amsterdam zullen zo’n 250 medewerkers betrokken zijn bij aan- en afvoer en bezorging van pakketten. In totaal werken er bij DHL eCommerce circa 6.500 mensen in Nederland.

Investeringen met het oog op groei

De nieuwbouw van Amsterdam maakt onderdeel uit van een meerjarig, grootschalig investeringsplan. Dit jaar is er al voor 40 miljoen euro geïnvesteerd en de komende twee jaar zal dat bedrag de 150 miljoen overschrijden. Naast gebouwen betreft het investeringen in de vloot met woonwijkvriendelijke kleinere bestelauto’s, waaronder vooral veel elektrische. Verder betreffen de investeringen de uitbreiding van verzendservices waarbij IT-innovaties een belangrijke rol spelen. Het aantal DHL ServicePoints breidt uit, naar inmiddels meer dan 2.100 ophaal- en afgiftelocaties. Daaronder ook pakketkluizen waar consumenten met een pincode pakketten kunnen ophalen of afgeven. Verder is er geïnvesteerd in services zoals tijdvaklevering, avondlevering en in mogelijkheden voor de consument om tijdens het afleverproces de locatie en tijd van afgifte te wijzigen. Ook snelle en voordelige leveringen van consument naar consument, met aansluiting op het wereldwijde pakketnetwerk van Deutsche Post, zijn inmiddels mogelijk. 

We investeren fors om de groei in goede banen te leiden en het serviceniveau op een duurzame manier uit te breiden
Wouter van Benten

Duurzaam pakketvervoer

Op het vlak van techniek is het centrum voorzien van een sorteerinstallatie van Vanderlande met een capaciteit van 12.000 pakketten per uur, met de mogelijkheid deze nog verder uit te bouwen. Wat betreft duurzaamheid voldoet het pand aan de BREEAM Excellent-norm voor duurzame gebouwen. Daartoe liggen er onder meer 4.700 zonnepanelen op het dak, die voor 80% van de benodigde elektriciteit zorgen. Ook zijn er uitgebreide voorzieningen voor het opladen van elektrische vracht- en bestelauto’s. 

Geschreven door

Ewout Blaauw

Director Corporate Communications

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden