Creatieve retail tijdens corona: zo hielden Score en DHL het tóch omnichannel

Als je nu door de winkelstraten loopt, zou je bijna vergeten dat alles een paar maanden geleden nog potdicht zat. De lockdown zette de retailwereld van de ene op de andere dag volledig op z’n kop. Dat was voor jeansretailer Score niet anders. De winkels waren even dicht, dus bedachten Score en DHL een paar nieuwe (digitale) deuren om te openen. Met groot succes!

Verlaten winkelstraten

In de omnichannel-strategie van Score ontbrak opeens een belangrijke schakel. Even de zaak binnenlopen en met hulp van een personal shopper een outfit scoren zat er niet in. Maar dat niet alleen: in de ruim 70 winkels van Score én nog eens 300 shop-in-shops lag een groot deel van de actieve voorraad stof te vangen. Ook het ophalen en retourneren van online orders in filialen was geen optie meer. Een groot gat, dat Score samen met DHL binnen no-time heeft opgevuld.

Binnen 48 uur veranderden we 50 filialen in lokale distributiecentra, waar DHL bezorgers online orders ophaalden.
Harold Söser - manager operations Score

Het nieuwe shoppen

Vergis je niet, consumenten hechten veel waarde aan de traditionele winkel. Persoonlijk contact en een stukje extra service blijven belangrijk, begrijpt Score. Hun corona-oplossing: kan de klant niet naar ons komen, dan komen wij naar de klant. Met live videoadvies via WhatsApp konden de Jeans Specialisten klanten blijven helpen met nieuwe aankopen. Ook lanceerden ze ScoreVandaag: bestellingen die in de buurt van de winkels werden geplaatst, werden dezelfde dag door Score nog op de fiets gebracht. Zo kon de bezorger de broek mee terug nemen als ‘ie niet past.

“We hebben samen met DHL echt een topprestatie geleverd. Binnen 48 uur veranderden we zo’n 50 filialen in lokale distributiecentra, waar DHL bezorgers op afgesproken tijden online orders ophaalden. Zo konden we onze medewerkers én winkelvoorraad optimaal inzetten. Tijdens de lockdown zaten we net midden in een seizoenswisseling en dankzij de pick-ups is ook het laatste deel van de wintercollectie gewoon verkocht.” - Harold Söser, manager operations Score

Alle hens aan dek

Wat blijkt: kleren maken de man, ook tijdens een crisis. Want hoewel het in de fysieke winkels een stuk rustiger was, verdubbelde het aantal online bestellingen. Een geweldige opsteker natuurlijk, maar voor zowel Score als DHL ook een logistieke uitdaging. Nu stonden winkelmedewerkers ineens aan de andere kant van de keten: in het magazijn pakketjes te verwerken. Eenmaal buiten zette DHL alle zeilen bij om alles op tijd te bezorgen. Een geslaagde missie, want van alle drukte achter de schermen heeft de klant niks gemerkt.

Never change a winning screen

Ondertussen kan er gelukkig weer gewinkeld worden in real life – op gepaste afstand natuurlijk. Maar ook al zijn de winkels open, Score houdt digitale oplossingen zoals ScoreVandaag en Score Video Advies via telefoon of tablet gewoon in de lucht. Want als iets werkt, waarom zou je het dan veranderen? We kunnen wel spreken van een geluk bij een ongeluk: de omnichannel-strategie van DHL en Score loopt nu soepeler dan ooit.

Klinkt goed?

Benieuwd wat een omnichannel-strategie voor uw bedrijf kan betekenen? Of kunt u hulp gebruiken bij slimme oplossingen? Neem contact op met onze Business Development Manager: Frank Mesdag, gespecialiseerd in omnichannel-oplossingen.

Deel op social media