Let op: phishing berichten in omloop

Criminelen 'vissen' naar uw persoonlijke gegevens of willen u oplichten. Dat doen zij via e-mail of tekstberichten via sms of Whatsapp. U krijgt dan bijvoorbeeld een melding dat DHL een pakket wil afleveren en u wordt verzocht te betalen of op een hyperlink te klikken. Zo probeert een crimineel uw persoonlijke- of bankgegevens te verkrijgen. Als u de afzender niet herkent en de e-mail of het tekstbericht niet verwacht, bestaat de kans dat er sprake is van phishing. 

Hoe herkent u een echt bericht van DHL?

  • E-mails van DHL ontvangt u altijd vanaf een e-mailadres dat eindigt op dhl.com, dhl.nl of dhlparcel.nl. Beweeg de muis over de link (dus niet klikken!) en kijk of het adres van de afzender opeens verandert. Een fraudeur kan dit namelijk ‘maskeren’.
  • In een echt betaalverzoek van DHL ziet u altijd het nummer van uw zending. Controleer of het nummer in de e-mail of het tekstbericht ook echt met uw zending overeenkomt. Klik niet op het nummer of de link, maar noteer het zendingsnummer en voer het in op onze track en trace pagina. 

Phishing melden

Heeft u een verdachte e-mail, sms, Whatsapp of betaalverzoek ontvangen en weet u niet zeker of dit van DHL is? Zorg dan dat u op geen enkele link klikt en open geen bijlagen. Meld dit via e-mail aan [email protected] en voeg de verdachte e-mail of sms toe als bijlage. Het is belangrijk om de verdachte mail níet te 'forwarden' (door te sturen), omdat dan de originele en technische gegevens verloren gaan. Met de verdachte e-mail als bijlage, kunnen wij de échte afzender achterhalen en blokkeren.  

Meer informatie

Mocht u twijfelen dan raden wij aan om de website van Fraudehelpdesk te bezoeken. Hier zijn voorbeelden te vinden van de valse berichten die in omloop zijn.