U bent hier

Veelgestelde vragen

Pakketten verzenden

Kan ik het afleveradres nog wijzigen na het aanmaken van mijn pakket?

Nadat je een label hebt aangemaakt is het niet meer mogelijk om het afleveradres te wijzigen. Heb je een verkeerd adres op een ongebruikt label gezet, dan kun je restitutie aanvragen voor de verzendkosten. Je hebt maximaal 30 dagen (na het aanmaken van het label) om het restitutieformulier op te sturen. Als je het pakket hebt afgegeven op een DHL Parcelshop is het niet mogelijk om restitutie aan te vragen of wijzigingen door te geven.

Hoe kan ik betalen voor het versturen van mijn pakket?

Als je kiest voor direct versturen via My DHL Parcel dan betaal je (na het aanmaken van je pakket) direct online via iDeal, Mastercard of Visa. Kies je niet voor onze online applicatie, maar ga je direct naar één van onze DHL Parcelshops, dan betaal je contant of met je pinpas.

Hoe geef ik feedback en wat wordt er met mijn feedback gedaan?

We vinden jouw ervaring met My DHL Parcel heel belangrijk. Het helpt ons de gebruikerservaring nog meer te verbeteren. Feedback geef je via de feedbackknop aan de rechterkant op elke pagina van de verzendappplicatie. 

Mijn pakketlabel en betaalbevestiging verschijnen niet: pop-up blocker

Het pakketlabel en de betaalbevestiging worden via een pop-up getoond. Pas de instellingen van jouw pop-up blocker aan door naar de privacyinstellingen van jouw browser te gaan. Ga naar 'instellingen voor inhoud' en ‘uitzonderingen beheren’. Voeg 'my.dhlparcel.nl' toe aan de lijst van uitzonderingen.

Welke internetbrowsers gebruik ik voor My DHL Parcel?

We raden je aan de meest recente versie van je internetbrowser te gebruiken, bijvoorbeeld Chrome of Firefox.

Hoe importeer ik mijn adressenbestand?

Je kunt jouw eigen adressenbestand exporteren naar My DHL Parcel. Kopieer en plak jouw gegevens in het template 'adresboek importeren'. Sla het op als CSV-bestand 'comma delimited' (EN) of met 'lijstscheidingteken' (NL). Alle velden zijn verplicht, behalve huisnummertoevoeging en bedrijfsnaam.

Klik op 'adresboek' en daarna op 'import'. Selecteer of sleep jouw bestand naar de pagina. Geef jouw bestand een naam en koppel de kolommen van jouw bestand aan de velden van de applicatie. De volgende keer kun je via het drop-down menu rechtsboven handig een eerder opgeslagen schema gebruiken. Klik op 'import' en jouw adressen zijn toegevoegd aan het adresboek. 

Hoe importeer ik mijn zendingsgegevens?

Je kunt jouw eigen bestand met zendingsgegevens exporteren naar My DHL Parcel. Kopieer en plak jouw gegevens in het template 'zendingsgegevens importeren'. Sla het op als CSV-bestand 'comma delimited' (EN) of met 'lijstscheidingteken' (NL). Alle velden zijn verplicht, behalve bedrijfsnaam, huisnummertoevoeging, persoonlijk bericht en referentienummer. 

Klik op 'importeer zendingen' en selecteer of sleep jouw bestand naar de pagina. Geef jouw bestand een naam en koppel de kolommen van jouw bestand aan de velden van de applicatie.  De volgende keer kun je via het drop-down menu rechtsboven handig een eerder opgeslagen schema gebruiken. De kolommen met extra services zijn niet verplicht; deze opties kun je later nog toevoegen. Selecteer jouw adresgegevens en klik op 'import'. Nadat jouw zendingen zijn geïmporteerd, verschijnen deze onder 'nog te versturen pakketten'. Klik op 'naar overzicht' en controleer jouw gegevens. 

Kan ik meerdere pakketten in een keer versturen?

Zodra je een pakket hebt aangemaakt op My DHL Parcel, heb je in het scherm ‘overzicht’ de mogelijkheid om nog meer pakketten aan te maken en in een keer te betalen. 

Kan ik mijn inloggegevens van DHL For You nog gebruiken in My DHL Parcel?

De inloggegevens van je account van dhlforyou.nl kun je niet gebruiken in de nieuwe verzendapplicatie. Je kunt een nieuw account aanmaken op my.dhlparcel.nl

Is er een overzicht van mijn verstuurde pakketten?

Bij 'pakketoverzicht' zie je een overzicht van al jouw verstuurde pakketten. Klik op 'volg je pakket' om de status van het pakket te zien. Ook kun je hier nogmaals het label of de betaalbevestiging downloaden.

Waarom moet ik het e-mailadres van de ontvanger invullen?

Via het e-mailadres kunnen we de ontvanger op de hoogte brengen van de bezorgstatus van jouw pakket.

Waarom heb ik geen label ontvangen na het aanmaken van mijn pakket?

Het is mogelijk dat het label in de ongewenste inbox van jouw e-mail terecht is gekomen. We raden je daarom aan om @dhl.com te registreren als een veilige afzender. Staat het label ook niet in de ongewenste inbox? Dan adviseren wij je contact op te nemen met onze klantenservice.

Kan ik enveloppen versturen?

Het versturen van enveloppen wordt afgeraden. Wil je toch documenten verzenden, maak er dan een pakket van.

Hoe verstuur ik een pakket?

Verzend je pakket snel en eenvoudig online:

Stap 1: Selecteer de grootte van je pakket en vul de gegevens van de ontvanger in.
Stap 2: Vul je eigen gegevens in.
Stap 3: Kies of je jouw pakket bij de ontvanger thuis wilt laten bezorgen, bij een DHL Parcelshop of DHL Parcelstation in de buurt.
Stap 4: Controleer je bestelling
Stap 5: Betaal via iDeal of met je creditcard
Stap 6: Print je pakketlabel uit en plak het op je pakket. 

Wat kost het versturen van een pakket?


Een pakket binnen Nederland verstuur je al vanaf € 5,- van Parcelshop naar Parcelshop. Je kunt je pakket voorzien van extra services. Je ziet de prijs van je pakket direct veranderen bij het toevoegen van deze opties. Bekijk onze tarieven voor een overzicht van de mogelijkheden.

 

Hoe moet ik mijn pakket verpakken?

Een goed verpakte inhoud voorkomt teleurstelling bij je ontvanger. Bekijk daarom onze verpakkingstips.

Hoe groot en zwaar mag het pakket zijn?

Je pakket mag maximaal 20 kg wegen en niet groter zijn dan 80 x 50 x 35 cm. De afmeting van een pakket moet minimaal 15 x 3,5 x 1 cm zijn. 

Zijn er producten die ik niet kan versturen?

Ja, er zijn een aantal regels voor de inhoud van je pakket. Uit veiligheidsoverwegingen versturen wij deze artikelen niet:

  • Producten van erg hoge waarde (kunst, antiek, edelstenen, goud, zilver, etc.)
  • Aan bederf onderhevige producten 
  • Levensmiddelen, behalve als deze goed zijn verpakt en ongeconditioneerd vervoerd kunnen worden
  • Geld, munten, edele metalen, creditcards, telefoonkaarten, waardepapieren en documenten
  • Levende have
  • Menselijke organen
  • Dieren
  • Niet begeleide bagage
  • Planten (m.u.v. bloembollen)
  • Mest
  • Verboden items (vuurwapens, militaire goederen, etc.)
  • Drugs
  • Gevaarlijke stoffen (chemicaliën, verf, vuurwerk, accu’s, batterijen, etc.)
  • Pakketten met een eigen gebrek, die vanwege hun aard personen, handelswaar of apparatuur kunnen beschadigen
  • Producten waarvan het vervoer wettelijk is verboden in het land van herkomst, transit of bestemming
  • Producten die speciale faciliteiten, veiligheidsvoorzieningen of vergunningen vereisen
  • Producten die als aanstootgevend kunnen worden beoordeeld zoals pornografie of goederen die politiek gevoelig zijn, moeten correct verpakt zijn en de verpakking mag niet als provocerend ervaren kunnen worden.​

Bovendien kunnen wij geen enveloppen voor je versturen. Twijfel je over een product, neem contact op met onze klantenservice.

Kan ik een pakket naar het buitenland versturen?

Je verstuurt een pakket naar het buitenland net zo makkelijk als binnen Nederland. Kijk hier voor meer informatie.

Kan ik een pakket versturen naar een postbus- of antwoordnummer?

Nee, helaas kun je geen pakket versturen dat is geadresseerd aan een postbusnummer of antwoordnummer.

Waar kan ik mijn pakket afgeven?

Je kunt je pakket afgeven bij één van onze 1.300 DHL Parcelshops of bij een DHL Parcelstation. Vind hier een afleverpunt bij jou in de buurt.

Ontvang ik een verzendbewijs?

Wanneer je het pakket aanbiedt bij een DHL Parcelshop of DHL Parcelstation, ontvang je een verzendbewijs. Bewaar dit bewijs goed. Hierop staan alle belangrijke gegevens over de verzending van je pakket.

Hoe weet de ontvanger dat het pakket is bezorgd bij een afleverpunt?

De ontvanger van je pakket krijgt een bericht per sms of e-mail als het is bezorgd bij een DHL Parcelshop of DHL Parcelstation.

Hoe kan ik een claim indienen of restitutie aanvragen?

Is je verstuurde pakket beschadigd aangekomen bij de ontvanger of wordt het pakket vermist? Vul dan een claim- of restitutieformulier in, dan nemen wij contact met je op. Let op: aanvragen van restitutie kan tot 30 dagen na het aanmaken van het label. 

Pakketten ontvangen

Kan ik mijn pakket laten ophalen?

Je kan je pakket niet door ons laten ophalen. Voor het verzenden van je pakket kan je terecht bij één van onze 1.300 DHL Parcelshops of DHL Parcelstations. 

 

Hoe lang is mijn bezorgcode geldig?

Op de pagina bezorger gemist kies je met je bezorgcode voor een nieuwe bezorgmogelijkheid. Je bezorgcode is geldig tot 23.59 uur op de dag dat je de kaart in je brievenbus hebt ontvangen.

Ik heb geen zendingsnummer ontvangen. Wat nu?

Als je geen zendingsnummer (meer) hebt, raden wij je aan contact op te nemen met de verzender van je pakket. 

Wanneer kan ik mijn pakket verwachten?

Heb je van de verzender of van de webshop waar je iets hebt besteld een Track & Trace code ontvangen, dan kun je je pakket hier volgen. Let op: je kunt de status pas bekijken zodra het pakket bij ons is aangemeld. Dat kan even duren.

Wat zijn de bezorgdagen? En hoe laat wordt mijn pakket bezorgd?

Wij bezorgen van maandag tot en met zaterdag, in wisselende tijdvensters. De bezorgtijd is afhankelijk van het bezorgadres. Kijk hier hoe laat we in jouw buurt bezorgen.

Wat gebeurt er als het pakket niet kan worden afgeleverd?

Als je niet thuis bent op het moment van bezorging en we het pakket ook niet bij je buren kunnen afgeven, dan laten we een kaart achter in je brievenbus. Met de code op deze kaart kun je op de 'bezorger gemist' pagina op onze website aangeven wanneer we weer bij je langs kunnen komen. Je kunt er ook voor kiezen om je pakket bij de buren te laten bezorgen of bij een DHL Parcelshop of DHL Parcelstation. Maak je geen keuze, dan wordt het pakket de volgende dag opnieuw aangeboden (tot maximaal 4 keer).

Mijn pakket is bij de buren bezorgd. Wat nu?

Om te zorgen dat je je bestelling zo snel mogelijk ontvangt, kan je pakket ook bij de buren worden bezorgd. De bezorger laat in dat geval een bericht bij je achter waarop staat bij welke buren dat is gebeurd. Weet je het zendingsnummer, dan kun je op Track & Trace volgen waar en wanneer je pakket is bezorgd.

Wil je niet dat je pakket bij de buren wordt bezorgd? Neem dan contact op met de verzender. Die kan zorgen dat wij de instructie krijgen het pakket niet bij de buren af te leveren.

Kan ik mijn pakket op een ander adres laten bezorgen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Neem contact op met de verzender als je het pakket op een ander adres wilt laten bezorgen.

Kan iemand anders dan ik het pakket bij het DHL Parcelshop ophalen?

Voor het ophalen van een pakket is altijd een geldig legitimatiebewijs (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs) nodig. Iemand anders dan de ontvanger mag het pakket afhalen, maar alleen met geldige legitimatie. Is bij verzending voor de optie ‘Extra Zeker’ gekozen, dan kan alleen de originele ontvanger het pakket ophalen.

Ik verwacht een rembourszending. Wat moet ik daarvoor doen?

Zorg ervoor dat je voldoende contant geld in huis hebt, een rembourszending moet namelijk altijd contant worden betaald. Onze bezorgers hebben uit veiligheidsoverwegingen weinig wisselgeld bij zich, dus probeer gepast te betalen. Rembourszendingen worden alleen overdag aangeboden. Het is niet mogelijk om een rembourszending af te halen op een DHL Parcelshop of DHL Parcelstation. 

Hoe lang blijft mijn pakket beschikbaar bij een DHL Parcelshop?

Als je het pakket na twee dagen nog niet hebt opgehaald, ontvang je een herinnering. We sturen je nog een herinnering na vijf dagen. Heb je het pakket na zeven dagen nog niet opgehaald, dan sturen wij je pakket terug naar de verzender. Je ontvangt hiervan een bericht per sms of e-mail.

Mijn pakket is teruggestuurd naar de verzender. Wat kan ik doen?

Wij kunnen je pakket dan helaas niet meer onderscheppen. We raden je aan contact op te nemen met de verzender van het pakket, die kan zorgen dat je pakket opnieuw wordt verstuurd. Een overzicht van de verzenders en bijbehorende contactgegevens vind je hier.

Waar moet ik op letten als ik een pakket terugstuur?

Informeer bij de webshop hoe je een pakket terug kunt sturen. Zorg ervoor dat je het pakket goed verpakt en dat het label dat je op het pakket aanbrengt, goed zichtbaar is. Als je het pakket afgeeft bij een DHL Parcelshop of DHL Parcelstation dan ontvang je een verzendbewijs. Hiermee kun je het pakket volgen via track & trace.

Wanneer wordt mijn pakket bezorgd?

Wij bezorgen je pakket van maandag tot en met zaterdag, in verschillende tijdvensters. Je kunt hier per postcodegebied zien hoe laat we bezorgen. 

Ik heb een klacht over de bezorging van mijn pakket.

Dat is vervelend om te horen. Wij adviseren je deze klacht te richten aan de verzender. Die zal zorgen dat je klacht door ons in behandeling wordt genomen.

Direct contact?
Wij zijn van maandag t/m vrijdag tussen 08.00 en 19.00 uur en op zaterdag tussen 09.00 en 14.00 uur bereikbaar.

Telefoon
0900 - 222 21 20 (€ 1,- per gesprek)

Stuur ons een bericht via Facebook of Twitter